Praktijkinformatie & vergoeding

Beroepskwaliteiten

Als psycholoog ben ik geregistreerd bij het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) en het  BIG register (overheid).  Dit garandeert zowel de professionele kwaliteit van handelen als de inachtneming van de gedragscode, zoals die door het NIP (BIG bepalingen) aan haar leden is opgelegd.

Contact met derden

Normaal gesproken onderhoud ik contact met uw huisarts. Ik stel de huisarts op de hoogte van het verloop van de behandeling en zal soms met de huisarts overleggen of aanvullende informatie opvragen, mocht dit nodig zijn. Wanneer u niet wilt dat er contact wordt opgenomen met uw huisarts dan kunt u dat op dit formulier aangeven. Voor het verstrekken van informatie aan derden buiten uw huisarts moet u officieel toestemming geven via een apart formulier.

Klik hier voor inzage het kwaliteitsstatuut

Rapportering/correspondentie

Wanneer in het kader van de behandeling correspondentie plaats vindt met de huisarts, zal dit altijd zijn na uw uitdrukkelijke schriftelijke toestemming en nadat de betreffende rapportage met u is doorgenomen. Inhoud van deze rapportage is strikt vertrouwelijk en uitsluitend bedoeld ter kennisname van de geadresseerde. Informatie kan slechts op uitdrukkelijk verzoek van u aan derden worden verstrekt en kan niet worden gebruikt voor andere doeleinden dan deze van het huidige onderzoek/de behandeling. Soms wordt met uw toestemming/op uw verzoek een rapportage aan andere artsen dan uw huisarts verzonden (bijv. de bedrijfsarts of UWV). Ook hier geldt dat u eerst akkoord dient te geven voor verzenden, na het lezen van de rapportage zelf.

 

Rapportages mogen in geen enkel geval worden aangewend in juridische procedures en ondergetekende aanvaardt dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor gevolgen hieruit voortvloeiend. Indien u een rapportage nodig heeft inzake een juridische procedure dient u deze bij een onafhankelijk psycholoog aan te vragen (waarmee geen behandelrelatie bestaat).

Na een periode van 2 jaar na rapportering zijn de conclusies niet meer automatisch over te nemen/te gebruiken en dient desgewenst opnieuw consultatie/psychologisch onderzoek overwogen te worden. Informatie benoemd in rapportages is opgesteld in het kader van onderzoek en behandeling van u als cliënt en wordt niet geverifieerd bij evt. betrokken derden/partijen.

Duur van de gesprekken

Voor ieder gesprek wordt doorgaans 45 minuten gereserveerd.

Behandelaar

Soms zal naast de behandeling door mij een consult met bijvoorbeeld een psychiater worden aangevraagd in overleg met u. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als er vragen zijn over medicatie of over de diagnose

Kosten en betaling

U heeft vanuit uw basisverzekering / jeugd-wet recht op vergoeding van psychologische hulp in de Generalistische Basis GGZ. U hoeft geen eigen bijdrage te betalen, maar de vergoeding valt wel onder het eigen risico (voor cliënten vanaf 18 jaar). Op basis van uw klachten kunt u gebruik maken van een door de overheid vastgesteld product: Kort, Middel, Intensief of Chronisch, ieder met de bijbehorende behandelduur. Hoeveel behandelingen er zullen worden vergoed hangt af van de ernst van uw klachten (zie ook addendum verzekering).

Vergoeding van hulp door een psycholoog in de Basis GGZ valt onder het verplichte eigen risico, dat is het bedrag dat u eerst zelf moet betalen voordat de zorg die in het basispakket zit wordt vergoed.  Het eigen risico is € 385 per persoon in totaal. Het eigen risico betaalt u aan uw zorgverzekeraar. Voorziet uw verzekering niet meer in vergoeding dan geldt voor  de nog resterende consulten het consulttarief (*). De nota’s van deze consulten ontvangt u op uw thuisadres en dient U zelf binnen 14 dagen aan ons te voldoen.

Vanaf 1 januari 2015 wordt de jeugd GGZ, en daarmee de psychologische hulp in de Generalistische Basis GZ voor kinderen en jeugdigen tot 18 jaar, overgeheveld van de zorgverzekering naar de jeugd-wet. Hiermee komt de verantwoordelijkheid en de betalingen van de jeugd GGZ bij de gemeenten te liggen. Ook in de jeugd GGZ wordt gebruik gemaakt van de door de overheid vastgestelde producten en er is geen sprake van verplicht eigen risico.

In de regel geldt dat ieder consult bestaat uit 45 minuten behandelingstijd en 15 minuten administratietijd. De totale behandelduur wordt bepaald door consulten, diagnostisch onderzoek en eventueel mail of telefonische consulten. Bij absentie zonder telefonische berichtgeving en bij annulering minder dan 24 uur voor de afspraak worden aan u de volledige consultkosten (*) in rekening gebracht. Deze kosten worden niet door uw verzekering vergoed. NB: annulering alleen per telefoon; u kunt altijd inspreken op de voicemail.


W
ie betaalt de rekening?

Als uw psycholoog een contract heeft met uw zorgverzekeraar / gemeenten dan wordt de rekening buiten u om geregeld. (NB: Heeft een psycholoog geen contract met uw zorgverzekeraar dan krijgt u altijd de rekening mee. Hoeveel u van uw zorgverzekeraar vergoed krijgt is dan afhankelijk van uw polis). Mocht er iets veranderen in uw situatie, zoals adreswijziging, verandering van zorgverzekeraar of soort polis dan dient u dit aan ons door te geven. De zorgverzekeraar vergoedt namelijk alleen als al uw gegevens en premiebetalingen in orde zijn. Als blijkt dat u wijzigingen niet aan mij hebt doorgegeven zijn wij genoodzaakt de nota’s op u zelf te verhalen tegen het consulttarief (*).

Nakomen van afspraken

Het nakomen van de afspraken is voorwaarde om tot een goede hulpverlening te komen.
Als u echt niet naar een afspraak kunt komen, moet u dit ruim van tevoren aangeven. U neemt dan contact met mij om een nieuwe afspraak te vragen. Als u minder dan 24 uur van tevoren uw afspraak afzegt, zal u een rekening van € 105,00 worden toegestuurd.

Crisissituatie

Mijn praktijk is een eerstelijns GGZ praktijk zonder crisisdienst of andere opvang voor crisisgevoelige problematiek. Wij kunnen onvoldoende zorg bieden voor mensen die vaak in een crisis of crisissituatie komen.In deze gevallen zal door ons in overleg met huisarts en cliënt worden overwogen om door te verwijzen naar bijvoorbeeld Zuyderland GGZ (Westelijke Mijnstreek) of de Mondriaan Zorggroep (regio Heerlen en Maastricht). Deze instellingen beschikken over een regionale crisisdienst, 7 x 24 uur. Een cliënt die reeds bij ons in behandeling is, kan met ons contact zoeken om te bespreken wat de best passende aanpak is bij een ontstane crisissituatie.Dit kan alleen tijdens kantooruren. Buiten kantooruren kunt u het beste contact opnemen met uw huisarts c.q. de dienstdoende huisartsenpost / Nightcare.

 

Klachten- en geschillenprocedure
Heeft u vragen of opmerkingen over onze diensten? Bent u ontevreden? Laat het ons alstublieft weten.

Wij gaan graag met u in gesprek en willen er dan samen uit komen.

Het kan zijn dat u – ondanks een gesprek –  ontevreden blijft. Of dat u het gesprek liever wilt doen met een onafhankelijk persoon er bij.

Dan kunt u contact opnemen met de klachten- en geschillencommisie van het NIP (Klachtenregeling Wkkgz-B). Deze is volkomen onafhankelijk en ondersteunt u bij het indienen en de verdere afhandeling van uw klacht.

Identificatie/verwijzing

Met ingang van 01-06-2009 zijn wij wettelijk verplicht om uw identiteit te verifiëren. Om voor  vergoeding van de behandeling in aanmerking te komen dient u in het bezit te zijn van een verwijsbrief door de huisarts/specialist. Daartoe vragen wij u om naar het eerste gesprek mee te nemen:

 

  1. Een geldig legitimatiebewijs.
  2. Verwijsbrief huisarts die voldoet aan de eisen zoals beschreven door zorgverzekeraar sinds 01-01-2014. Wanneer de verwijsbrief niet voldoet aan de criteria zullen wij u dit melden en aan u vragen een nieuwe versie mee te nemen. Wij hebben hier een voorbeeld dat wij u desgewenst kunnen meegeven.

 

Heeft u vragen over bovenstaande punten of over andere zaken aangaande mijn praktijk dan verneem ik dat graag. Teken dit formulier a.u.b. voor akkoord  en lever het in tijdens, of zo spoedig mogelijk na het eerste consult.